Website navigatie

Geschiedenis

Wegens internationale contacten die ik had, was ik in het begin van de jaren '90 op zoek naar een communicatiemiddel, om goedkoop en snel over grote afstanden te overbruggen. Zo kwam ik in 1993 voor het eerst in contact met het Internet. In dat jaar nam ik mijn eerste inbelabonnement bij  één van de drie internetproviders die ons land rijk was. Inbellen moest ik interlokaal in Amsterdam, met mijn 2400 Baud modem. Lokale inbelnummers waren er toen nog niet, laat staan ADSL. Dat zou  pas jaren later komen, maar de eerste webbrowser was al wel in dat jaar gelanceerd.

In 1995 maakte  ik mijn eerste website, toen ik informatica ging studeren in Twente. Begin '96 bouwden Maaike de Jong en ik voor het eerst gezamenlijk een website. We bleken een ideaal team te vormen vanwege onze verschillende achtergronden (informatica en grafisch design/reclame) maar overlappende interesses. Door deze achtergronden te combineren kwamen we in de tijd waarin de meeste websites er nog erg simpel uitzagen tot heus webdesign, waarbij we rekening hielden met logo's en huisstijl.

Al snel na onze eerste website bouwden we onze eerste commerciële website voor een onderneming uit Heerenveen. Indertijd hadden  de meeste ondernemers nog nooit gehoord  van het Internet, en Microsoft en KPN dachten nog dat ze door het lanceren van hun eigen online diensten de ontwikkeling van het Internet tegen konden houden. We zagen beiden de mogelijkheden die onze gebundelde krachten ons boden voor de toekomst en begonnen te dromen over het opstarten van ons eigen echte  bedrijf. Het vinden van financiers bleek nog erg lastig. Banken zagen niet de grote toekomst voor het Internet, die ik zag. Dat binnen een aantal jaren ten minste een derde van alle bedrijven in Nederland een website zou hebben werd als een belachelijk idee afgedaan.

Artikel: Klomp bestellen via het internet. Bron: Leeuwarder CourantOp 1  januari 1998 werd het toch  realiteit, en het webdesignbureau Faber Online Publishing werd te Heerenveen opgericht. In datzelfde jaar kregen wij ook onze eerste grote klant, een onderneming die een e-commerce toepassing wilden om wereldwijd klompen te  verkopen via het Net (zie ook het krantenartikel links). Rond deze tijd begon de Internet-hype op te komen. Wij probeerden continu onze vaardigheden te verbeteren en niet volledig geconsumeerd te worden door deze hype. Wij geloofden dat als de hype voorbij zou zijn er meer competitie en concurrentie tussen ontwerpbureaus zou komen en de mensen nuchterder over Internet zouden gaan denken. Voor maffe en wilde ideeën uit de dot-com hype zou uiteindelijk geen plaats meer zijn. In de markt die dan zou ontstaan, zouden alleen diegenen die werkelijk kwaliteit kunnen bieden tegen een redelijke prijs kunnen overleven. Deze voorspelling is ook uitgekomen, en wordt ook wel de Internet-shakeout genoemd, en terwijl veel Internet-gerelateerde bedrijven, die tijdens de hype ontstaan zijn en explosief gegroeid zijn, ten onder zijn gegaan, gingen wij lekker verder met wat wij altijd al gedaan hebben: Het voortdurend ontwikkelen van onze kennis en het verbeteren van onze kwaliteit.......en websites maken natuurlijk.

Intussen hebben wij ons productenpalet ook uitgebreid met andere diensten en producten, zoals multimedia CD's, DVD's en hosting, en hebben we een modulair raamwerk ontwikkeld, waarmee we uiterst complex webdesign op een snelle wijze kunnen implementeren. Onderdeel hiervan is ons in-line content management systeem, voor gemakkelijk onderhoud aan sites.  Sinds april 2004 hebben wij een kantoor in Groningen, waar alles nu geproduceerd wordt met behulp van hoogwaardige kleurexacte apparatuur.

Léon Faber



Algemeen
Diensten
Webapplicaties
Raamwerkmodules
Site-onderhoud
Webdesign
Kwaliteit
Ontwikkeling
Designaspecten
AJAX
Referenties
Websites
Webapplicaties
Contact
XHTML 1.0