Website navigatie

Het ergonomische aspect van webdesign

Een groot verschil tussen het web-medium en een papieren medium is dat het web-medium interactief is. In een folder bijvoorbeeld gaat de informatie maar één kant op; van het papier naar de lezer. Bij een website reageert de site ook op handelingen van de gebruiker. Een website moet daarom 'handvaten' bieden voor de bediening. Dit is echter iets, dat nogal vaak uit het oog verloren wordt. Te drukke websites met een onduidelijke bediening, zorgen ervoor dat de bezoeker niet weet wat hij moet doen. Deze heeft dan twee opties:

  1. Langdurig uit proberen te vogelen hoe die site nou in hemelsnaam werkt óf;
  2. een andere (betere) site opzoeken.

Hier is waar een subgebied van de psychologie om de hoek komt kijken. Cognitieve ergonomie of human factors biedt analysegereedschappen en richtlijnen om  de usability of gebruiksvriendelijkheid van een website te onderzoeken en waar mogelijk te verbeteren. Door te kijken naar het brein, en hoe deze informatie uit de omgeving verwerkt, en door te kijken hoe mensen complexe handelingen in het dagelijks leven uitvoeren, kunnen we veel zeggen over hoe mensen met bedieningselementen uit websites zullen omgaan.

Een voorbeeld van hoe cognitief ergonomische kennis toepasbaar kan zijn is voor het sturen van de aandacht van de gebruiker naar relevante lokaties binnen een webpagina. We weten dat vooral beweging, maar ook bepaalde alarmkleuren zoals felrood en felgeel, de aandacht naar zich toetrekken. Dit kan gebruikt worden om iets meer op te laten vallen. Vaak echter zie je websites waar alles wat juist niet relevant is beweegt, waardoor je als gebruiker uiteindelijk niets meer vinden kunt. Door in het webdesign rekening te houden met dit soort kennis, kunnen prettiger werkende websites gemaakt worden.



Algemeen
Diensten
Webapplicaties
Raamwerkmodules
Site-onderhoud
Webdesign
Kwaliteit
Ontwikkeling
Designaspecten
AJAX
Referenties
Websites
Webapplicaties
Contact
XHTML 1.0