Website navigatie

Zin en onzin van Zoekmachine-optimalisatie

Zoekmachine-optimalisatie of search engine optimization (SEO) houdt in dat geprobeerd wordt om een webpagina of website op een zo hoog mogelijke positie te laten verschijnen, als er bepaalde zoektermen ingevuld worden. Veel eigenaren van websites ontvangen regelmatig emails, waarin bedrijven search engine optimization aanbieden. Ook wij krijgen regelmatig dergelijke aanbiedingen en wij krijgen ook vragen van klanten hierover. In de emails wordt vaak gesproken over gegarandeerde topresultaten, en ons enige antwoord hierop kan dan zijn dat dit totale onzin is en dat het zelfs erg negatief kan uitpakken.

Zoekmachines bepalen de positie waarop een pagina wordt weergegeven vaak aan de hand van een combinatie van factoren. Om te beginnen wordt er gekeken naar trefwoorden die in de tekst van een pagina voorkomen. Als er gezocht wordt op een combinatie van trefwoorden, dan wordt er ook gekeken naar hoe dicht deze trefwoorden bij elkaar in de tekst van de webpagina staan. Het is dus belangrijk om mogelijke zoektermen in de tekst van een website te verwerken.

Titel van een webpagina Daarnaast wordt er gekeken welke trefwoorden er in de titel van de webpagina voorkomen. Deze titel is de tekst die in de titelbalk van het webbrowser-venster wordt weergegeven, maar die ook in de resultatenpagina van de zoekmachine bij iedere resultaat als titel wordt gegeven. Daarom is het belangrijk om iedere pagina een titel mee te geven, die de pagina goed omschrijft en ook zoektermen voor de betreffende pagina bevat.

Ten slotte maken de belangrijkste zoekmachine gebruik van zogenaamde page-ranks. Als er veel webpagina's over een bepaald onderwerp naar één bepaalde pagina verwijzen, dan levert dit een hogere page-rank op, zeker als de verwijzende pagina's ook hoge page-ranks hebben. Daarom is het ook zinvol om links te verzamelen vanaf andere websites met een gerelateerd onderwerp, bijvoorbeeld vanaf dochterpagina's van speciale link-sites, zoals startpagina.nl of boogolinks.nl.

Af en toe zijn er ook zoekmachines, die gebruik maken van andere methoden, zoals de zogenaamde meta-keywords en meta-description van een pagina. Dit zijn verborgen onderdelen van een webpagina, die zoektermen en een omschrijving bevatten. Deze lijst met zoektermen of omschrijving mogen slechts een beperkte lengte hebben. Alleen het belangrijkste termen voor een pagina kunnen hier dus in geplaatst worden. Dergelijke zoekmachines presteren  echter over het algemeen vrij slecht en presenteren veel irrelevante resultaten, en worden daarom weinig gebruikt. Intensief  gebruik van meta-keywords is daarom discutabel.

Als men nu een site voor een zoekmachine wil optimaliseren, is het dus belangrijk om met de bovenstaande regels rekening te houden. Een site moet dus bestaan uit pagina's met een goede tekst, een titel, die de pagina goed omschrijft en voor iedere pagina de juiste meta-keywords en meta-description. Daarnaast is het altijd zinvol om inkomende links vanaf andere websites te vergaren. Wat men vooral niet moet doen, is websites maken die onleesbaar zijn voor de zoekmachines, zoals sites waarin de tekst of een deel van de tekst in de vorm van plaatjes staat, omdat het er dan mooier uitziet. Iets anders waar zoekmachines niet mee overweg kunnen is Flash®, en dit zal in de toekomst waarschijnlijk ook wel zo blijven, omdat het erg complex is om tekst uit een flash-animatie te extraheren. Ook frames zijn vaak een probleem voor zoekmachines, omdat dan niet iedere pagina zijn eigen webadres of URL heeft.

Search engine spoofing

Wat veel mensen die op zoek zijn naar hogere positioneringen binnen zoekresultaten proberen, is de zoekmachine voor de gek te houden. Je zou bijvoorbeeld kunnen proberen om allemaal zoektermen en combinaties hiervan in een verborgen deel van de site te zetten, bijvoorbeeld door deze tekst dezelfde kleur te geven als de achtergrond. Een andere methode is het onderhouden van zogenaamde link farms. Dit zijn websites die een enorme verzameling zoektermen bevatten met links naar sites die men probeert op te stuwen in de lijsten van zoekmachines.

Dit voor de gek houden wordt ook wel search engine spoofing genoemd, en wordt vaak ook toegepast door de aanbieders van SEO. Soms werkt dit op korte termijn uitzonderlijk goed, maar deze droom zal snel uiteen spatten. Zoekmachines zijn tegenwoordig in staat om dergelijke vormen van 'fraude' te detecteren, waarna een site die er gebruik van maakt op een zwarte lijst komt te staan. Dit houdt in dat de site helemaal niet meer zal voorkomen in de zoekresultaten van een zoekmachine.

Wat dan wel te doen?

Om een site beter te laten 'scoren' is het gewoon belangrijk om vooral naar de site zelf te kijken. Een site die veel en interessante informatie aanbiedt, verwerft vaak gewoon een betere positie. Houdt bij het schrijven van de teksten voor een website ook rekening met synoniemen en verschillende schrijfwijzen van woorden, maar zorg er tegelijkertijd wel voor dat de teksten ook voor mensen goed leesbaar blijft. Een opsomming van zoektermen in de tekst van een pagina is zinloos, omdat ook dit door de zoekmachines als spoofing wordt geïnterpreteerd. Zorg daarnaast dat iedere pagina zijn eigen titel heeft, waarin de zoektermen waarover de pagina gaat terugkomen. Maak deze titel niet uitzonderlijk lang, want dat wordt toch door de zoekmachine genegeerd.

Let op waar je Flash® of Java™ gebruikt! Zorg dat de leesbare tekst en navigatie-elementen van een site niet in Flash® of Java zijn gemaakt. Als gebruik gemaakt wordt van een intro-pagina met een flash-animatie, zorg dan dat de knop naar de volgende pagina in HTML is, omdat web-spiders (de programma's die informatie over sites vergaren voor zoekmachines) anders niet verder komen dan deze eerste pagina. Tenslotte kan het gebruik van  frames in websites het beste vermeden worden. Er zijn tegenwoordig andere technieken die beter toegepast kunnen worden.

Meer informatie

Links voor meer informatie:

Algemeen
Diensten
Webapplicaties
Raamwerkmodules
Site-onderhoud
Webdesign
Kwaliteit
Ontwikkeling
Designaspecten
AJAX
Referenties
Websites
Webapplicaties
Contact
XHTML 1.0